Skriv sökord

Pengar väntar på nya idéer och projekt i Vadstena

Aktuellt I samhället
Pengar väntar på nya idéer

Senast uppdaterad: 15 januari, 2020

Förra årets ovationspristagare jublade i högan sky! Vilka kommer att bli 2020 års vinnare av de eftertraktade prischeckarna? Nu är hög tid att söka stipendier för dem som vill förverkliga sina idéer och projekt i Vadstena kommun.

Det är Vadstena Sparbank som genom sin ovationskommitté ska fördela 150 000 kronor till dem som utses till året pristagare.

– Nya idéer och projekt i Vadstena kommun uppmuntras! Vi gör det här för att främja bygdens utveckling, för att stimulera nytänkande med nya idéer och projekt inom kultur och näringsliv. Det ligger helt i linje med vårt långsiktiga samhällsengagemang. Vi sprider bidragen över hela kommunen och vill verkligen göra skillnad, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank.

Det var kunderna i Vadstena Sparbank som genom sina valda huvudmän beslutade att bilda en ovationskommitté 2011. Sedan dess har banken årligen delat ut stipendier till ovationspristagare.

– Vi genomför nu en permanent höjning av den årliga summan som ska delas ut, från 100 000 till 150 000 kronor. Ju större summa vi kan fördela, desto fler mottagare som kan få del av pengarna. Vi uppmanar alla att söka, säger Mikael Engdahl.

Stipendierna delas ut för att på bästa sätt stimulera nya idéer och projekt för Vadstenas kultur- och föreningsliv och även näringsliv. Sista dag att ansöka är den sista februari, via Vadstena Sparbanks hemsida.

Gruppfoto förra årets pristagare: Claes Dorch, Borghamns Brandvärn, Lisbeth Karlsson, Lions, Christer Pålsson, Hovs Bygdegårdsförening, Lars Ekström, Vadstena GIF, Martin Hellström, Vadstena Unga Teater, Sofia Asthamn, Dahlströmska Gården, Thomas Malmström, Våga Gårds Fastighets AB och Jenny Eriksdotter, Ekhagaryttarna.

För ytterligare information, kontakta: Mikael Engdahl, vd Vadstena Sparbank, Tel: 0143-755 15, mobil: 070-318 38 15, E-post: mikael.engdahl@vadstenasparbank.se

Om Vadstena Sparbank – kundernas bank

Vadstena Sparbank grundades 1839 och är verksam i Vadstena med omnejd. 16 medarbetare jobbar på kontoret i Vadstena. Banken har 12 500 kunder. Privatpersoner och företag erbjuds tjänster inom bank, försäkring, fastighetsförmedling och juridik. Vadstena Sparbank har inga aktieägare, utan är en fristående och självständig sparbank. Det är kunderna tillsammans som genom utsedda huvudmän bestämmer och har inflytande över banken. Delar av vinsten går tillbaka till det lokala samhället. Affärsvolymen, d v s summan av in- och utlåning, är 8,2 miljarder kronor. Mer info på www.vadstenasparbank.se

Sparbankernas Riksförbund