Skriv sökord

Förening vill locka fler anhöriga till äldreboenden

Aktuellt I samhället

Leksands Sparbank är stolt sponsor av föreningen Livskällan sedan flera år tillbaka. Nu ställer Livskällan till stor fest.för att locka fler anhöriga till äldreboenden.

– Med festen ”Den stora dagen” vill vi öka antalet besök från anhöriga på äldreboenden. För just nu är den siffran bedrövlig, säger Steinar Dahl, som tillsammans med sin fru Ulla-Britt driver den ideella föreningen Livskällan.

Livskällan har sedan 2004 anordnat live-musik på boenden för äldre och för personer med funktionsvariationer. Nu vill de ta arrangemangen ett steg längre genom att också bjuda in anhöriga.

– Vi vill göra som en stor födelsedagsfest för alla som bor där, fast på samma dag. Så utöver musiken vill vi även bjuda på tårta och dekorera lite festligt. Och så invitera alla anhöriga! Vi kallar det ”Den stora dagen”, berättar Steinar.

Leksands Sparbank stöttar föreningen

– Vi har sponsrat föreningen Livskällan i många år och sett vilket fantastiskt jobb de gör för att sprida glädje på bygdens boenden. När de ansökte om pengar för det här projektet var det självklart att Leksands Sparbank ville vara med och stötta, säger Björn Rinstad, tf vd på Leksands Sparbank.

Detta fina initiativ görs helt utan kostnad för boenden

– Förutom musiker är vi också några som följer med för att ställa iordning och hjälper till att få in och ut alla boende ur rummen – och för att liva upp stämningen lite. Vi skulle också vilja se över möjligheten med en trubadur som kan gå runt och sjunga till de som kanske är sängliggande, säger Steinar.

”Den stora dagen” anordnas på 15 boenden

– Vi har tänkt börja med 15 fester fördelat på fem boenden i Leksand, fem i Rättvik och fem i Mora. Men förhoppningsvis ökar intresset och medlen så att vi kan göra samma sak på ännu fler boenden. Och vi hoppas att det blir stor uppslutning bland anhöriga, berättar Steinar.

“Den stora dagen” kommer att äga rum på söndagar på boenden under hösten och vintern 2019 med start på Enådal i Rättvik den 13 oktober kl. 14 -16 med den rutinerade musikanten, Vikinglegenden Jens Carlson:

Om Leksands Sparbank

Leksands Sparbank drivs som en fristående bank utan aktieägare. Istället delar vi ut vinsten till spännande projekt i bygden där Livskällans ”Den stora dagen” är ett av dem. Projektet tilldelas 120 000 kr.

Föreningen Livskällan är en politiskt och religiöst obunden ideell organisation som även driver radioprogrammet Kavalkad, vilken sänds via Radio Siljan varje måndag.

Sparbankernas Riksförbund
Dela sidan: